BETROKKEN & ONVERSCHROKKEN
Supporters en club werken samen aan sterker supportersbeleid
Nu de Witte Leeuwen veel voetbalharten in de regio weer sneller doen kloppen, groeit onder supporters ook weer de behoefte aan een sterkere band met hun club. Dit is de duidelijke conclusie uit enkele recente gesprekken tussen de directie en meerdere supporters. De aanstaande aanstelling van een supporterscoördinator moet het supportersbeleid gaan versterken; daarnaast gaan twee oud-bestuursleden van de supportersvereniging onderzoeken welke initiatieven er vanuit de achterban genomen kunnen worden.
Directeur Leon Annokée sprak enkele malen met supporters over diverse actuele zaken waaronder het supportershome, stadionfaciliteiten en de informatievoorziening. Lon Weijers en Leen Prins, beiden oud-bestuursleden van de inmiddels niet langer actieve supportersclub, zullen de komende periode verder in gesprek gaan met medesupporters om te kijken in welke vorm de achterban zich weer kan verenigen, aan welke initiatieven behoefte is en hoe de club haar supporters beter zou kunnen binden.
Lon Weijers wijst op het bewezen belang van community building: Veel supporters willen veel meer zijn dan alleen een wedstrijdbezoeker. De sfeer op de tribune bij Telstar is erg goed en familiair, maar na 90 minuten houdt het voor hen grotendeels op qua beleving en betrokkenheid. Het legendarische Paviljoen en de fanclub speelden voorheen een grote rol in het binden; stadionbezoekers werden supporters, supporters werden diehards en diehards werden vaak zelfs vrijwilligers. Een trouwe, betrokken achterban is daarnaast commercieel ook nog eens veel waardevoller voor de club.
Leen Prins kijkt met een schuin oog naar de ranglijst: Sportief succesvolle periodes zijn bij uitstek de tijd waarin bezoekers meer betrokken raken bij de club. Na iedere deelname aan de play offs of na een topseizoen blijft er een nieuwe generatie plakken die de club niet zo snel meer loslaat. Met die kennis is dit een uitgelezen moment om te kijken wat er rond het supporterswezen van Telstar weer opgebouwd kan worden. Wij spreken regelmatig al enthousiaste supporters die hier graag iets in willen betekenen.
Algemeen Directeur van Telstar, Leon Annokkée hecht veel waarde aan saamhorigheid: Het is de ruggengraat van onze club. Het is niet alleen van belang in de kleedkamer en de bestuurskamer, maar ook binnen onze trouwe achterban. Onze fans zijn een onmisbaar onderdeel van Telstar. Door hen actief te betrekken en de verbinding te versterken, creëren we een krachtige gemeenschap. Een hechte en georganiseerde supportersgroep maakt het makkelijker om samen te groeien en in overleg de club sterker te maken.
Om het supportersbeleid bij alle betaald voetbalclubs te versterken, eist het licentiereglement van de KNVB vanaf seizoen 2025/26 de aanstelling van een Supporters Liaison Officer (SLO). Deze supporterscoördinator zal gaan fungeren als brug tussen de club en de supporters voor een goede wederzijdse informatiestroom en zal de ondersteunende spil worden bij nieuwe initiatieven op supportersvlak.