Telstar

Witte Leeuwen

1963. IJmuiden. De duinen, het strand en de zee. Maar ook het Noordzeekanaal, de fabrieken en de haven. Staal, visserij en sleepboten. Hier wordt gewerkt, hier leven mensen samen, hier beleven mensen samen. Op het werk, op straat en in het voetbal. Op een mooie zomerdag besluiten eeuwige rivalen VSV en Stormvogels samen het grote avontuur van betaald voetbal aan te gaan. Hier wordt de profclub Telstar geboren.

 

Wij zijn de club van stoere mannen, ferme vrouwen. IJmuiden is onze geboortegrond en dat maakt ons eigenzinnig. Wij denken en doen nét even anders. Wij houden van open en eerlijk. En niemand is hier belangrijker dan onze club. Iedereen met een goed hart is hier welkom. Hier voel je je thuis, hier zijn wij samen. Wij zijn betrokken en onverschrokken. Wij zijn de Witte Leeuwen!

Missie

Telstar wil de eigenzinnige volksclub in de eredivisie zijn

In het prachtige witte tenue met het mooiste logo ter wereld trekken wij ten strijde. Ongeacht wie er tegenover ons staat. Want die ambitie past bij wie wij zijn, bij wat wij verdienen en waar wij voor staan. Telstar is onze trots. Dit is de club van vis en staal. Dit is de club die op haar eigenzinnige wijze de harten van voetbalfans verovert.

Visie

Wij zijn Betrokken en Onverschrokken. Wij zijn de Witte Leeuwen!

Op het veld, naast het veld, zij aan zij. Samen zijn wij de club. Witte Leeuwen denk om en aan elkaar. Samen de strijd aan, dat is Telstar. 

Telstar heeft een viertal kernwaarden

Strijdlustig

Telstar wil zowel binnen als buiten de lijnen pionier in de voetbalwereld zijn en blijven. Wij komen op voor de toekomst van de club en het vechtkarakter van de Witte Leeuwen is een rode draad door de club. De spelers die het shirt aantrekken zullen vechten voor elke bal, zullen tot de laatste seconde strijden en zullen nooit kunnen worden afgerekend op een gebrek aan inzet en motivatie. Wij zijn de Witte Leeuwen, betrokken en onverschrokken!

Saamhorig

Telstar zal in al haar werkzaamheden de band met haar sponsors en supporters proberen te verbeteren en hierin het belang van saamhorigheid hierin de boventoon te laten voeren. Telstar is zich bewust van haar maatschappelijke functie en de kansen die dit geeft om de mensen samen te laten komen. Telstar moet nationaal bekend staan om haar positieve manier van mensen samenbrengen, het vergroten van de onderlinge betrokkenheid en het vormen van een eenheid die zowel betrokken als onverschrokken is.

Sympathiek

Telstar zal haar positieve karakter behouden, uitbreiden en rol als verbinder om deuren te kunnen openen waar deze veelal gesloten blijven. Door het initiëren van en participeren in diverse (maatschappelijke) projecten blijft Telstar betrokken bij al haar stakeholders en spant zij zich in voor hen die het nodig hebben.

 
 

Spraakmakend

In haar uitingen zal Telstar haar sociale, humoristische en open karakter behouden en zich in die zin nadrukkelijk in positieve zin blijven onderscheiden van de andere BVO’s. In een wereld waarin communicatie sneller dan het licht gaat is het voor iedereen steeds gemakkelijker geworden om boodschappen de wereld in te sturen. Aangezien Telstar nadrukkelijk géén grijze muis wenst te zijn, wij zijn immers Witte Leeuwen, zal zij op haar eigen eigenzinnige manier communiceren en opkomen voor de rechten van de club. Typisch Telstar.

Stip aan de horizon

Het beleidsplan van de Witte Leeuwen

Telstar 1963 NV heeft zich tot doel gesteld om in de periode 2019 – 2026 zich zelf zo te ontwikkelen dat we binnen alle geledingen klaar zijn om weer mee te doen op eredivisie niveau. Om dat te kunnen bereiken moeten er de komende 6 seizoenen stap voor stap vorderingen gemaakt worden. Daarbij komt de focus te liggen op de 5 volgende onderdelen:
 

  • Opwaarderen van ons huis (afmaken en verbeteren faciliteiten stadion)
  • Herstarten voetbalopleiding
  • Jong Telstar in competitie
  • Witte Leeuwinnen komen terug
  • Sociaal Maatschappelijk door
     

Daarbij is de huidige staat van ons stadion mogelijk de belangrijkste component in het realiseren van de uiteindelijke doelstelling, terug naar de eredivisie. Veel van de doelstellingen hebben te maken met de faciliteiten van het stadion. We kunnen wel veel willen op voetbalgebied met jeugd- en vrouwenvoetbal maar als we niet de faciliteiten en middelen hebben om het ook uit te voeren lopen we al snel achter de feiten aan. Prioriteit ligt dus bij het opwaarderen van het stadion. Uiteraard gaat dat in nauw en goed overleg met de gemeente Velsen.
 

Telstar heeft het stadion staan in het sportpark Schoonenberg. Met de gemeente is afgesproken dat zij de herontwikkeling van het sportpark voor haar rekening nemen. Telstar ontwikkeld een plan waarbij het stadion gaat voldoen aan een aantal basis voorwaarden. Tevens zullen we werken aan een structuur waardoor er ook geld gegenereerd gaat worden met de nieuwe ontwikkelingen. 
 

Promenade Oosttribune
Er wordt bewust voor gekozen om eerst de faciliteiten op de Oosttribune te verbeteren.
Al jaren lang hebben we daar een structureel tekort aan sanitaire voorzieningen, is het verkooppunt voor horeca te klein om services op niveau te bieden en is de verkoop van Merchandising zwaar onder de maat. Door de ontwikkeling van de promenade krijgen we aan de achterzijde van de tribune alle faciliteiten op maat. Publiek komt ook altijd via de promenade, dus achterzijde, de tribune op.

Foto: impressie promenade Oosttribune

Naast het sterk verbeteren van de sanitaire, horeca en merchandising faciliteiten zullen we aan de voorzijde van de tribune 2 rijen stoelen bijplaatsen, totaal gaat het hier om 360 stoelen. Totale capaciteit van de Oosttribune komt hiermee op 1963 toeschouwers.

Supporters home
In de totale renovatie van sportpark Schoonenberg zullen de gedateerde voorzieningen aan de voorzijde van het stadion gaan verdwijnen. Dit betekent dat ook Paviljoen Schoonenberg zal gaan verdwijnen. Omdat wij uiteraard goed willen zorgen voor onze supporters is het plan om een nieuw supportshome te realiseren onder de promenade en wel aan de Noord-Oost zijde.

De promenade zal een multifunctioneel karakter krijgen en wind en water dicht gebouwd worden. Naast het gebruik bij wedstrijden willen we de promenade ook beschikbaar maken voor andere geïnteresseerde. Door de promenade breder in te zetten verwachten we een deel van de investeringen terug te kunnen verdienen. Dit verwachten we ook door betere omzet resultaten bij de wedstrijden. Op dit moment wordt er gewerkt aan een businessplan voor de promenade.

Overige ontwikkelingen
Wat betreft de overige ontwikkelingen, en dan met name de sportieve kant hiervan, heeft Hoofdtrainer en Technisch directeur Andries Jonker de handschoen opgepakt. In het seizoen 2020/2021 hebben wij een beloftenelftal voor zowel Telstar als Telstar vrouwen mogen verwelkomen. Voor hem is het van groot belang dat we de faciliteiten in het stadion daarmee de juiste impuls geven. Op dit moment zijn de faciliteiten onvoldoende om de sportieve doelstellingen een impuls te geven.

U ziet het, we hebben grootse en zeer ambitieuze plannen, we hebben hier intensief overleg over met de gemeente Velsen en proeven ook daar de bereidheid ons te faciliteren waar nodig

In 2026 worden we 63 jaar en willen we klaar zijn om op het hoogste niveau mee te spelen in een opgewaardeerd huis met plaats voor ca. 6000 toeschouwers. Dit alles ondersteund door een voetbalplan waar plaats is voor regionale jeugd en een vrouwenafdeling.

 

Naar boven